Antwoord op de vraag...

Het antwoord op de vraag

Over 5 weken is het zover. Jop wordt dan drie jaar. Ja, echt, drie jaar alweer! Oh, wat wordt hij groot. Het babyvet is er nu wel af en hij kletst de oren van je hoofd. ‘Mama, mag ik een onderkorter aan?’ HAHAHA! Dit moest dus zijn een onderbroek of korte broek. Hij kan echt heerlijk bij me komen zitten en dan kan hij zó genieten van het moment dat ik een verhaaltje voorlees.

Ook zijn fantasie ontwikkelt zich dus enorm en dat merk ik vooral als hij in zijn eigen bubble zit, zoals in de box. In de box?! Zit Jop nog in de box?! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, mama's, onze Jop zit nog in de box. Ik krijg echt de meest gekke gezichten te zien en vragen als ‘Hoe doe je dat?’ en ‘Hoe vindt hij dat?’.
Ben ik nou een #loedermoeder, een #ploetermoeder, een strenge moeder of gewoon een mama die het doet op haar manier?! Ik kies maar voor het laatste, dat voelt het beste ;-) 
Ik vertel jullie graag hoe en waarom. Vanaf baby lag Jop al regelmatig in de box en ook toen hij groter werd, wist hij zodra hij uit bed kwam, lekker zijn fles op had en aangekleed was, dat hij dan hup, lekker de box in mocht. Ik deed ondertussen de badkamer, bedden verschonen, stofzuigen, was ophangen, enz. Allemaal klusjes boven, zodat hij echt heerlijk alleen kon spelen. Vanaf een jaar ongeveer ging hij protesteren en huilen zodra hij de box in moest. Dat was een moment dat ik dacht hé, en nu?! Omdat ik werkte en als ik vrij was 's middags ook mijn slaap nodig had, moest ik als Jop wakker was het huishouden doen. Ik heb het huilen een paar dagen genegeerd en hem iedere dag andere speeltjes gegeven. Zo heeft hij geleerd dat hij prima alleen kan spelen. 

Maar nu is hij bijna drie en speelt hij dus nog regelmatig in de box. Omdat ik nu niet werk en veel thuis ben, zit hij minder in de box, maar als ik wil poetsen boven dan gaat hij lekker in de box. Ik ga naar boven en dan houden we houden gewoon contact hoor. We kletsen met elkaar, zingen liedjes en ik vertel hem dat ik aan het poetsen ben en dat we zo samen lekker wat gaan drinken en een koekje gaan eten. 
Nu is hij in de fase dat hij heerlijk boekjes leest. De Intertoyscatalogus en het voertuigenboek zijn op dit moment zijn favorieten. Op mijn instastories deel ik die boxmomentjes weleens. Hij geniet er echt van, dat geloof ik vast. Het is zijn area en dat voelt voor hem fijn.

Nu natuurlijk nog de vraag, klimt hij er dan niet uit? Nee, dat heeft hij nog nooit gedaan. Toen hij het een keer probeerde, vond hij dat zo eng dat hij het tot nu toe niet meer heeft gedaan! 

Nog een dingetje... Weet je, ik ben die box wel zat in de kamer hoor. Hij staat er nu drie jaar en ik ben er wel op uitgekeken. Maar ik heb mezelf beloofd dat hij daar blijft staan totdat Jop het echt niet meer wil of hij naar school gaat. Dus ik heb hopelijk nog even :-)
Doe vooral voor jezelf wat goed voelt, mama's! Ik heb geen superkid ofzo. Jop gaat ook weleens op de grond liggen krijsen, kiept een pak hagelslag leeg in de keuken en eet niet altijd zijn bordje leeg omdat er 'groentjes' inzitten. Maar hold on, het is een fase en iedere fase heeft zijn charmes, ECHT!
Laten we elkaar vooral positief stimuleren in het mama zijn, iedere mama kan bemoediging gebruiken.

En geniet van de zegen dat je mama mág zijn, met of zonder peutertje in de box




Reacties

Populaire posts van deze blog

Als dit het is, dan is het meer dan goed.

Thuisblijfmama...

Een ode...maar aan wie?